ساخت CFG کار سختی نیست و فکر می کنم همه اگرچه به صورت سطحی ولی ازش سر در میارن. نوشتن CFG چند قسمت داره که از نظر من یکیش ظاهر CFG (برای مثال رنگ و طرح و فونت ScoreBoard) هست یکی دیگش کارایی اون CFG هست. حالا شاید با خودتون بگید پس FPS چی؟؟؟ در جواب باید بگم FPS اصل CFG هست و اگه یه CFG هر چقدرم خوب باشه اگه FPS مناسبی نده من که بهش CFG نمیگم.
تو این آموزش سعی میکنم از چیزای ظاهری شروع کنم تا ببینم استقبال چطوریه. کسانی که منو میشناسن میدونن من تو این چند سالی که بازی میکنم میتونم بگم از همه چیز CFG سر در میارم و تو این سالها واسه خودم یه CFG ردیف کردم که وقتی با WordPad بازش میکنم سرم گیج میره. دوست دارم اطلاعاتمو در اختیارتون بذارم.

Connect Screen Text Glow Color .01
Input Box Color\Input Hint Box Color\Output Window Color .02
ScoreBoard Colors .03
FPS .04

01: اگه انگلیسیتون مثه من ضعیفم باشه در هر صورت معنای این جمله (Connect Screen Text Glow Color) رو میفهمید.
مشخصا برای تغییر رنگ تکست صفح کانکت هست که از دستور ui_connectScreenTextGlowColor براش استفاده میشه. پس تو کنسول بازی اونو تایپ کنید و بعد از یه فاصله رنگ دلخواهتونو تایپ کنید. (رنگ ها با فرمت RGB هستن که از چهار عدد زیر 1 و خود یک تشکبل میشن)
برای مثال:
ui_connectScreenTextGlowColor 0 1 0 1 رنگ سبز رو نشون میده
ui_connectScreenTextGlowColor 1 0 0 1 رنگ قرمز رو نشون میده
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Red.jpg
مشاهده: 271
حجم: 101.3 کیلو بایت
عدد اول از سمت راست میزان رنگ رو نشون میده که طبیعطا 1 بودن اون میزان رنگ رو تا آخر زیاد و اگه 0 باشه رنگ کم میشه (محو میشه) که برای رنگهای دیگه حداقل 0.1 باشه.
عدد دوم از راست آبی عدد سوم سبز و عدد چهارم قرمز رو نشون میده.
حالا این بستگی به شما داره که مطابق با میلتون عددهارو (رنگهارو) با هم ترکیب کنید. ضمن اینکه این نوع ترکیب رنگ در همه قسمت های ظاهری استقاده شده و بهتره اونو یاد بگیرید.
02: این دستور واسه تغییر رنگ کنسوله con_inputBoxColor
و این یکی واسه راهنمای کنسوله con_inputHintBoxColor
اینم واسه پنجره ی کامل کنسوله (وقتی که ~+ Shift بزنید پنجره باز میشه) con_outputWindowColor
بعد از این دستورات رنگ مورد نظرتون رو تایپ کنید.
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Console.jpg
مشاهده: 225
حجم: 94.6 کیلو بایت
03: برای ویرایش رنگ های ScoreBoard به این Bind نیاز داریم:

bind TAB "+scores; g_scorescolor_allies 1 1 1 1; g_scorescolor_axis 1 1 1 1; g_teamcolor_allies 1 1 1 1; g_teamcolor_axis 1 1 1 1; cg_scoreboardmycolor 1 1 1 1; g_scorescolor_free 1 1 1 1; g_scorescolor_spectator 1 1 1 1; g_teamcolor_myteam 1 1 1 1; cg_scoreboardpinggraph 1; cg_scoreboardfont 0"

g_scorescolor_allies برای تغییر رنگ Alies و g_scorescolor_axis رنگ Axis در ScoreBoard است که با تغییر عدد روبروی اون میتونید رنگ اونو عوض کنید.
g_teamcolor_allies برای تغییر رنگ Alies و g_teamcolor_axis رنگ Axis در چت و غیره است و عدد روبروی اونها برای تغییر رنگ است.

Alies = Marines & SAS
Axis = Opfor & Spetsnaz

g_scorescolor_free رنگ SB در FreeForAll
g_scorescolor_spectator رنگ SB برای اسپکت ها
cg_scoreboardmycolor برای تغییر رنگ خودمون توی ScoreBoard است.
g_teamcolor_myteam رنگ تیم "من" در چت و غیره
cg_scoreboardpinggraph 1 این دستور لازمه ی نشان دادن پینگ به صورت گرافیکال است.
cg_scoreboardfont برای تغییر فونت ScoreBoard است که تنها عدد آن از 0 تا 6 قابل تغییره.

پس از تغییر عددها برای رنگ دلخواهتون توی Bind , اون رو در کنسول بزنید در نتیجه بعد از هر بار زدن TAB علاوه بر نشان دادن ScoreBoard تغییراتی که دادید اعمال میشه.

cg_scoreboardwidth تغییر اندازه پهنای SB
cg_scoreboardbannerheight اندازه بنر Alies و Axis
cg_scoreboardheight ارتفاع SB
cg_scoreboarditemheight ارتفاع لاین رنگی (محل قرار گرفتن اسم ها)
g_teamname_Allies اسم تیم Alies
g_teamname_Axis اسم تیم Axis
cg_scoreboardrankfontscale اندازه ی رنک
cg_scoreboardpingheight ارتفاع خط های پینگ گرافیکال
cg_scoreboardpingtext اگر میخواهید پینگ دیجیتال نشان داده نشه 0 و اگه میخواید نشون داده بشه عددشو 1 بذارید
cg_scoreboardpingwidth تعیین طول پینگ گرافیکال
g_scoresping_maxbars تعداد خط های پینگ گرافیکال
g_scoresping_lowcolor رنگ پینگ Graph در هنگام ضعیف بودن
g_scoresping_medcolor رنگ پینگ Graph وقتی پینگ متوسطه
g_scoresping_highcolor رنگ پینگ Graph موقع عالی بودن
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: shot0011.jpg
مشاهده: 265
حجم: 101.9 کیلو بایت

04. FPS. واسه اینکه ببینید سیستمتون چقدر FPS میده این کدشه: cg_drawfps 1 که میشه بهش FPS Meter گفت و به صورت پیش فرض حداکثر اون روی 85 تنظیم شده که میتونید مکس اون رو بیشتر کنید: com_maxfps اونو میتونید روی عددهای 125_250_333_500_0 (یا هزار) تنظیم کنید.
خوب سوال اینجاست که روی کدوم عدد تنظیم بشه؟ خوب بهتره روی عددی باشه که سیستم جوابگو باشه یعنی فیکس و کامل باشه مثلا اگه FPS 200 میگیرید بهتره اونو روی 125 تنظیم کنید و شک نکنید که جواب بهتری میگیرید. حالا بهترینش کدومه؟ 333 بهترینشه و بیشترش جز یه سری مشکلات (کم پریدن لگ و ...) چیزی نداره. ولی بازم گاهی وقتا بکار میاد که بعدن میگم :دی
واسه تنظیم محل قرار گرفتن FPS Meter یه کد هست که شامل دوتا عدده که یکیش طول و اون یکی عرض روی صفحه هست: cg_debugInfoCornerOffset 
بهتره اونو همینتور که من تنظیم کردم و تو عکسای بالا میبنید گوشه پایین سمت راست بذاریدش:
cg_debugInfoCornerOffset 57.1337 464

چگونه FPS بیشتر بگیریم؟
اول یه VGA خوب میخواید اونم DDR5. حالا اگه واستون مقدوره Win Xp نصب کنید و بدونید FPS بیشتر میده. من با 6950 تو یه جای علامت گذاری شده تو مپ کرش با Win 7 نزدیک به 340 FPS میگیرم ولی با Xp همونجا 470 میگرم.
CPU روی کارت گرافیک تاثیر بسیار زیادی داره و باعث میشه FPS بهتر و روون تری داشته باشین.
واسه انگولک توی گرافیک بازی واسه FPS بهتر یه سری کد هست که اینجا میذارم و هر کدوم نیاز به توضیح داشت میگم. به دلیل برخی سوء استفاده ها از گفتن بعضیهاش معذورم چون بهتره بدونید CFG با هک هم میشه!

r_drawdecals 0
r_lodScaleRigid 4
r_drawwater 0
r_specular 0
sm_enable 0
cg_brass 0
sv_clientsidebullets 0
r_rendererpreference 0
r_aaalpha 0
r_detail 0
r_ignorehwgamma 1
r_mutligpu 1
fx_marks 0
fx_marks_ents 0
fx_marks_smodels 0
cg_blood 0
r_outdoor 1
r_picmip 3
r_picmip_manual 1
r_picmip_bump 3
r_picmip_spec 3
r_texfilteranisomax 1
r_texfiltermipmode 3
r_ingamevideo 0
r_zfeather 0
r_fastskin 1
r_dlightlimit 0
r_distortion 0
r_drawsun 0

شاید کسانی با خودشون بگن از CfgFactory.com هم میشه این کارارو راحت تر انجام داد ولی باید بگم اونجا حداکثر چیزی که میشه تنظیم کرد رنگ یا شایدم Fov هست.